بررسی نگاه از دید پرنده در هنر معاصر و مینیاتورهای ایرانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده امیر صالحی تبریزی
- استاد راهنما حبیب توحیدی رامین مهدی نژاد
- سال انتشار 1394
چکیده
میل انسان به پرواز و نگاه به طبیعت از بالا که این تفکر حتی در معماریهای دوره گوتیک به دلیل کشیده شدن فرم ها به بالا، در هنر شرق دور حس رهایی و پرواز و آرامش به نوعی مشهود است که کشش انسان به سوی خارج از نیروی جاذبه زمین را نشان می دهد. عکاسان به نوعی چشمان مردمان هستند! آنچه را که مردمان میبینند و نادیده رد میشوند، آنچه را که اصلا نمیبینند و بعد با دیدن عکس آن متعجب میشوند، سرزمینهای نادیده، مراسمها، جشنها، رویدادها و. . . که در آن حضور نداشتند. همه و همه آنچه که در این دنیا از چشم مردمان پنهان است آنان از آن بیاطلاع هستند، عموما توسط عکاسان با هنرمندی تمام شات شده و در عکسی مقابل چشمان مردمان دوباره جان میگیرند. در میان نقاشان نیز، نقاشانی وجود دارند که با نگاه به تابلوهایشان، به نوعی میتوان پرواز را احساس کرد. این هنرمندان با انتخاب زاویه دید از بالا، به خلق اثر خود پرداخته اند. مخاطبانی که به آثار این هنرمندان می نگرند، شاید سوالاتی این چنین به ذهنشان خطور کند که علت انتخاب این زاویه دید چه بوده است؟ انتخاب این زاویه دید دلیل روانشناختی داشته یا اجتماعی؟ دلیل دینی داشته ویا از ضمیر ناخودآگاه هنرمند بوده؟ و کلا فلسفه ذهنی آنها چه بوده است؟ هدف من از انتخاب عنوان «بررسی نگاه از دید پرنده در نقاشی های معاصر و مینیاتورهای ایرانی » به این دلیل است که با بررسی های مقالات و کتب مختلف شاید بتوانم پاسخی برای سوالات فوق پیدا کنم. از ویژگیهای مهم نگاره)مینیاتور(های ایرانی، به کار گرفتن فضای همزمانی در تصویر است. به عبارتی ما با چند زاویه دید، در یک کادر، و بطور همزمان، برای مثال: اندام، ظروف و ساقههای درختها از روبرو تصویر شدهاند، در حالی که سطح چمنزار، قالی، زیرانداز و پشتیها کاملاً از بالا دیده شده، به تصویر در آمدهاند، مواجه هستیم. در کل، زاویه از بالا نشان دهنده تسلط بیننده در انتخاب خواسته هایش بوده و او را به معنای تصویر پیوند می زند و اثر بخشی تصویر در ذهن بیننده را بیشتر می کند. همچنین زاویه دید از بالا بیشتر از آنکه به شخص یا موضوع خاصی تاکید داشته باشد بر روابط و شرایط بین سوژه ها تاکید دارد و آنها را نشان می دهد. به نوعی حالت غیر جانبدارانه و شاهد بی طرف را بیشتر القا می کند.
منابع مشابه
بررسی نقش پرنده در هنر بینالنهرین، ایران و مصر باستان
مقاله حاضر با عنوان «بررسی نقش پرنده در هنر بینالنهرین، ایران و مصر باستان» سعی دارد با نگاه از منظری متفاوت به فصل مشترک تازهای میان این تمدنهای باستانی دست یابد. در اینجا مقایسه تطبیقی نقوش پرندگان از زوایای گوناگون انجامگرفته و سعی شده به سوا لاتی همچون:1 - تأثیر باورها و اعتقادات مذهبی بر ترسیم پرندگان در آثار گوناگون، 2- چگونگی تنوع گونههای پرندگان در آثار هنری، 3- بررسی بال پرنده ازن...
متن کاملبررسی تطبیقی گارودای هندی و سیمرغِ مینیاتورهای ایرانی (عهد صفوی)
چکیده ایران و هند، از دیرباز دو تمدن کهن و غنی محسوب میشود که خاستگاههای مشترک فرهنگیشان باعث شده تا نمادها، نشانهها و رمزهایی همسان برای نسلها و عصرهای پس از خویش، بجای گذارد. بررسی این اشتراکات فرهنگی و تمدّنی به مدد جستار در نمادهای بجا مانده از آن اعصار طلایی، هر جویندهای را به رازهایی نهفته در بطن تاریخ هدایت میکند. در نقاشیهای ایران پس از اسلام، تصویر پرندهای دیده میشود که از...
متن کاملانتخاب داکت مناسب جهت اختفا پرنده از دید رادار حرارتی
در تحقیق حاضر، داکتهایی جهت کاهش اثر فروسرخ دنباله پرنده طراحی شده است. این داکتها دارای مقطع ورودی دایروی و خروجی بیضوی شکل میباشد. خنککاری دنباله داغ پرنده با استفاده داکتهای طراحی شده منجر به کاهش دید راداری و در نتیجه اختفا شده است. در راستای رسیدن به اختفا، خروجی بیضی شکل منجر به کشیدگی جریان در راستای بالهای پرنده و خنککاری شده است. شبیه سازی بوسیله نرمافزار فلوئنت انسیس 2015 و اس...
متن کاملبررسی رابطه اخلاق و هنر از نگاه افلاطون و کانت
به طور سنتی دو موضع متضاد فلسفی در ارتباط با ارزیابی هنر و پیوند میان اخلاق و هنر وجود دارد: «مورالیزم» (بر اساس اصول اخلاقی) و «اتونامیزم» (بر اساس استقلال گرایی) . طبق مورالیزم، ارزش های زیباشناسی هنر می بایست توسط ارزشهای اخلاقی مشخص شود. در مقابل، در شیوه اتونامیزم به کار بستن اصول اخلاقی برای ارزیابی هنر صحیح نیست و تنها چیزی که به هنر موضوعیت می دهد ارزشهای زیبایی شناختی آن است. این مقا...
متن کاملبررسی امکان مداخلۀ «دموکراتیک» در رویکردهای مشارکتی هنر معاصر با نگاه به نمونه هایی از اکتیویسم هنری
مقالۀ حاضر به امکان حضور دموکراتیک مخاطب در هنرهای مشارکتی میپردازد و این موضوع را در نمونههایی از اکتیویسم هنری بررسی میکند. چارچوب نظری مقاله بر مبنای نظریات والتر بنیامین دربارۀ هنر دموکراتیک و ژاک رانسیر دربارۀ ارتباط بین هنر و سیاست بنیان گذاشته شده و در پی جستجوی ویژگیهای دموکراتیک هنر مشارکتی در دو نمونۀ «جنبش انسان ایستاده» در ترکیه به عنوان یک کنش سیاسی - هنری، و همچنین «دهکدۀ هنره...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023